Frequently Asked Questions

Vi har samlat de allra vanligaste frågorna som dagligen ställs till oss. Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta oss.

FAQ


Hur bokar jag tid?

All tidsbokning sker enbart via telefon. Du behöver ingen remiss för att komma till oss. Var god lämna inte dina kontaktuppgifter i vårt kontaktformulär så för tidsbokning eller andra bokningsärenden, ring oss istället på telefonnummer 08-891010. 


Har ni drop-in tider?

Vi har drop-in tider under alla våra öppettider.


Hur avbokar jag min tid?

Du avbokar din tid via telefon. Du kan lämna ett röstmeddelande med ditt personnummer och datum/tid för besöket. Återbud ska lämnas minst 24 timmar innan besöket. Du kan lämna återbud dygnet runt på vår telefonsvarare. 


Gäller frikort hos er?

Nej.


När är era telefontider?

Du är välkommen att ringa oss samtliga helgfria vardagar mellan klockan 8-14.


Var ni inte belägen i Hässelby Gård tidigare?

Jo, det stämmer. Vi har sedan i slutet av 2019 flyttat till en nyrenoverad lokal i Läkarhuset 1 i Vällingby. Vår nya adress är Indalsbacken 1


Jag vill sätta in en spiral. Hur gör jag?

Det beror på vilken typ av spiral du vill ha. Vill du ha en hormonspiral ringer du in till mottagningen och bokar en tid för insättning i slutet av din menstruation. Ditt recept skickas till valfritt apotek av läkaren innan ditt besök. Du tar alltså med dig spiralen till ditt besök hos oss. Vill du ha en kopparspiral, behöver läkaren inte skicka ett recept då vi har dem på plats i kliniken. Är du däremot intresserad av en pärlspiral bör du beställa den hem. Det är dock viktigt att man bokar besöket i slutet av sin mens, oavsett vilken typ av spiral man önskar. Ska du dock enbart byta din spiral kan du boka tiden även när du inte har menstruation. Vi rekommenderar dock alltid att man först besöker gynekologen för preventivmedelsrådgivning. På så vis kan läkaren anpassa behandling efter dig och dina behov

Hjälper ni till med fosterdiagnostik?

Nej. Vi gör varken det eller fastställer kön på ditt foster. Vi hänvisar istället till en barnmorskemottagning


Mitt recept är slut. Hur kan jag förnya det?

Har du fått receptet inom ett år är du välkommen att kontakta oss på telefon så förnyar vi det till dig. Har det gått mer än ett år sedan du fick läkemedlet får du boka in ett nytt besök hos din gynekolog. Vi förnyar inte icke-gynekologiska receptbelagda läkemedel. Receptförnyelse kostar 200 kronor.


Har ni någon återbudslista man kan skriva upp sig på?

Nej. Du kan dock ringa in till kliniken klockan 8 varje helgfri vardag och höra med oss om någon har avbokat sin tid för den aktuella arbetsdagen


Kan jag boka ett telefonsamtal med gynekologen?

Ja. Du är välkommen att höra av dig till oss på telefonnummer 08-891010 för att boka ett telefonsamtal med gynekologen för medicinsk rådgivning. Telefonbesök kostar 200 kronor och betalas med Swish.


Jag har inte fått mina provsvar vad gör jag?

Din gynekolog kommer att kontakta dig när provsvaren har kommit. Vi på mottagningen kan inte påverka väntetid för provsvar då det är laboratoriet som utför dem. Vanligtvis tar ett klamydia-test cirka 1-2 veckor att få tillbaka. Andra prover som biopsi och cellprov kan ta upp till flera veckor att få tillbaka.


Jag är en utländsk medborgare. Kan jag besöka er?

Alla är välkomna till oss oavsett bostadsadress eller medborgarskap. Vill du veta mer om priserna för dig som inte är svensk medborgare, vänligen ring in till oss så förklarar vi mer.


Kan ni boka tolk till mig?

Nej, tyvärr. Vi bokar inte tolk till besök hos oss.

Jag vill ha mina journaler. Kan ni skriva ut dem till mig?

Du som patient kan se alla dina journaler och provsvar på 1177 så fort din läkare har signerat dem.

Inte fått svar på dina frågor?

Besök oss gärna

Indalsbacken 1
Läkarhus 1, plan 2 
162 68 Vällingby


Maila oss

info@rosagynekologmottagning.se
Ring oss

08-89 10 10